Audyt Wydawania Środków Identyfikacji Elektronicznej
Strona główna » Audyty » Audyt Wydawania Środków Identyfikacji Elektronicznej
Audyt wydawania środków identyfikacji elektronicznej jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa, skuteczności i zgodności procedur związanych z uwierzytelnianiem elektronicznym. Przeprowadzenie audytu pozwala identyfikować ewentualne luki w systemach i procedurach, minimalizować ryzyko nadużyć oraz zwiększać zaufanie użytkowników do systemów identyfikacji elektronicznej. Jest to istotne zarówno dla organizacji, które wydają środki identyfikacji elektronicznej, jak i dla użytkowników korzystających z tych środków.
Audyt zgodny z rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 29.06.2020r. Obowiązkowo każdy podmiot niepubliczny potwierdzający profil zaufany zobowiązany jest wykonać audyt nie rzadziej niż raz na 2 lata.
Dlaczego z nami warto przeprowadzić audyt wydawania środków identyfikacji elektronicznej?
Co zyskujesz?
Audyt w obszarze wydawania środków identyfikacji elektronicznej to kompleksowy przegląd dokumentacji oraz infrastruktury dotyczącej poświadczeń elektronicznych.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 29.06.2020r. na podstawie § 19, ust. 3: Wykorzystanie środków identyfikacji elektronicznej stosowanych do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym podmiotu niepublicznego do potwierdzania profilu zaufanego, uwierzytelnienia oraz autoryzacji wymaga między innymi poddawania się przez podmiot niepubliczny niezależnemu audytowi nie rzadziej niż raz na 2 lata.
Każda instytucja niepubliczna posługująca się uwierzytelnianiem lub autoryzacją elektroniczną zyska pełny raport aktualnego stanu infrastruktury oraz dokumentacji dotyczącej tego obszaru i spełni wymagania ustawowe.
Każdy sporządzony przez nas raport zawiera:
Raport z audytu wydawania środków identyfikacji elektronicznej zawiera szczegółową analizę przeprowadzonego audytu, wnioski, zalecenia oraz informacje dotyczące stwierdzonych usterek, ryzyk i niezgodności. Poniżej przedstawiamy przykładowe elementy, które mogą znaleźć się w raporcie:
Wprowadzenie: Krótkie wprowadzenie, które przedstawia cel audytu, zakres przeprowadzonych działań i metodyki użytej podczas audytu.
Opis procesów: Szczegółowy opis procesów związanych z wydawaniem środków identyfikacji elektronicznej, włączając w to procedury weryfikacji tożsamości, generowanie i przechowywanie identyfikatorów elektronicznych, kontrole dostępu itp.
Ocena zgodności: Ocena zgodności procedur wydawania środków identyfikacji elektronicznej z obowiązującymi standardami, przepisami prawnymi oraz najlepszymi praktykami branżowymi.
Identyfikacja luk i niezgodności: Wskazanie identyfikowanych luk, niezgodności oraz potencjalnych zagrożeń związanych z procesem wydawania środków identyfikacji elektronicznej. Może to obejmować słabe kontrole dostępu, niewystarczającą weryfikację tożsamości, nieaktualne procedury itp.
Ocena ryzyka: Ocena ryzyka związanego z identyfikowanymi lukami i niezgodnościami, w tym potencjalne skutki dla organizacji i użytkowników oraz prawdopodobieństwo wystąpienia incydentów.
Wnioski i zalecenia: Przedstawienie konkretnych wniosków i zaleceń wynikających z przeprowadzonego audytu. Mogą to być sugestie dotyczące ulepszenia procedur, wzmocnienia kontroli dostępu, aktualizacji polityk i przepisów, wprowadzenia dodatkowych szkoleń itp.
Plan działań: Określenie planu działań w celu naprawienia identyfikowanych luk, usunięcia niezgodności oraz poprawy procesów wydawania środków identyfikacji elektronicznej. Plan może zawierać harmonogram, odpowiedzialne osoby, zasoby niezbędne do realizacji działań.
Podsumowanie: Podsumowanie wyników audytu oraz podkreślenie istotnych obszarów wymagających uwagi i działania.
Audyt wydawania środków identyfikacji elektronicznej obejmuje szereg działań mających na celu ocenę i sprawdzenie procesów wydawania środków identyfikacji elektronicznej. Sprawdzamy:
- Ocena polityk i procedur związanych z wydawaniem środków identyfikacji elektronicznej.
- Sprawdzenie zgodności procedur z obowiązującymi standardami i przepisami.
- Analiza procesu weryfikacji tożsamości osób lub organizacji ubiegających się o wydanie środków identyfikacji elektronicznej.
- Ocena procesu generowania i przechowywania elektronicznych środków identyfikacji, takich jak certyfikaty cyfrowe czy klucze dostępowe.
- Monitorowanie kontroli dostępu do systemów wydających identyfikatory elektroniczne.
- Ocena procedur związanych z wydaniem, weryfikacją i unieważnieniem elektronicznych środków identyfikacji.
- Analiza działań związanych z zarządzaniem ryzykiem i audytem logów dotyczących wydawania środków identyfikacji elektronicznej.
Dodatkowe informacje
Do obsługi Twojej instytucji / firmy w ramach audytu Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa (KSC) otrzymujesz dedykowaną kadrę składającą się z doświadczonych audytorów, którzy przeprowadzili setki audytów KRI, RODO, legalności oprogramowania Microsoft, bezpieczeństwa, testów penetracyjnych potwierdzonych odpowiednimi certyfikatami. Dodatkowo w ramach projektu możesz otrzymać za darmo szkolenia z zakresu IT dla swoich pracowników biurowych oraz szkoleń specjalistycznych dla informatyków.
Sprawdzane obszary w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa
Zapytaj o szczegóły:
Stanisław Czapnik
Ekspert ds. bezpieczeństwa
kom. 503 141 093
e-mail: sczapnik@ntg.pl
Nasi Klienci
Formularz wyceny
NT GROUP Systemy
Informatyczne Sp. z o.o.
ul. Pomorska 65, III piętro.
90-218 Łódź
Dział audytów
Sekretariat: 42 655-33-77
503 141 093 Stanisław
507 039 553 Anna
697 034 767 Marcin
609 009 707 Magdalena
Zadzwoń do nas. Będzie nam bardzo miło odpowiedzieć na Twoje pytania. Nasz zespół chętnie Ci pomoże.
Możesz skorzystać również z formularza. Zostaw nam wiadomość. Skontaktujemy się z Tobą niezwłocznie.
Zapraszamy.