MODUŁ 1 Zarządzanie zmianą i radzenie sobie w trudnych warunkach związanych z pandemią
- Zmiana – czym jest i jakie ma konsekwencje dla pracowników medycznych?
- Emocje, przekonania, zachowania w procesie zmiany
- Świadome i nieświadome źródła stresu- rozpoznania myśli automatycznej
- Typowe źródła stresu wywołanego zmianą i ich reakcje fizjologiczne w naszym życiu
- Zmiana, a potencjał ludzki – automatyczne reakcje
- Naturalne reakcje na zmianę
- Potrzeby i oczekiwania
- Jak wdrażać zmiany ?
- Właściwa komunikacja w procesie zmiany
- Rola lidera w procesie zmiany
- Zwolennicy i oportuniści
- Budowanie odporności psychicznej – najlepszy sposób redukcji stresu
- Odporność psychiczna w procesie zmiany
- Zmiana nawyków, sposobu myślenia
- Przekonania wzmacniające jednostkę
- Techniki wzmacnianie wytrwałości i poczucia siły wewnętrznej
- Kształtowanie nowych zachowań, nowych nawyków
- Emocje – jak przejąć nad nimi kontrolę
- Regulacja emocji w odniesieniu do sytuacji
- Inteligencja emocjonalna względem samego siebie
- Antystresowy styl życia - jak zapobiegać zbyt wysokiemu poziomowi stresu
- Jak chronić się przed utratą zdrowia z powodu czynników stresu
MODUŁ 2 Trening zwiększający skuteczność osobistą w pracy w środowisku medycznym (w warunkach wysokiego ryzyka i stresu)
- Co to jest skuteczność osobista i jak ją osiągnąć w zespołach medycznych?
- Jak osiągać więcej w działaniu przy mniejszym nakładzie
- Mechanizmy podejmowania decyzji w sytuacjach stresu
- Ustalanie priorytetów i walka z destraktorami i presją czasu
- Skuteczne techniki redukcji stresu w miejscu pracy
- Jak osiągnąć poziom świadomość siebie i umiejętność kontrolowania emocji
- Osobowość i jej składowe (charakter, temperament i wartości)
- Ciągły rozwój – jak stawać się bardziej skutecznym?
- Action plan – jak wykorzystać szkolenie by stać się bardziej skutecznym ?
- Moje postanowienia i kroki ku zmianie
- Moje wsparcie w kim i w czym?
- Kolejna szansa kiedy nie uda się wprowadzać zmian?
MODUŁ 3 Warsztaty - Techniki redukcji stresu i przywracanie równowagi emocjonalnej
- Technika uwalniania negatywnych emocji wg dr D.Hawkinksa
- Techniki oddechowe
- Relaksacja - techniki
- Wizualizacje i afirmacji
- Krótkie formy medytacji
- Praca z ciałem przy redukcji stresu
- Aktywacja przywspółczulnego układu nerwowego
- Praca z przekonaniami
- Nowa tożsamość - Cele
MODUŁ 4 Budowanie dobrostanu psychicznego - w trosce o zdrowie psychiczne i fizyczne
- Budowanie odporności psychicznej
- Optymizm życiowy i pozytywne nastawienie wgdr Martina Seligmana
- Techniki umiejętnego akceptowania
- Poszukiwanie rozwiązań w trudnych sytuacjach
- Budowanie zaplecza
- Świadoma odpowiedzialność
- Odnajdywanie potencjału i budowanie własnej wartości
- Nowe spojrzenie na sytuacje, na które nie mamy wpływu
- Praktyka wdzięczności wsparcie w redukcji napięcia i stresu
MODUŁ 5 Motywacja pracownika medycznego
- Autodiagnoza
- Budowanie świadomość mocnych i słabych stron
- Motywatory wewnętrzne – co mnie motywuje do działania?
- Motywacja
- Motywacja, a automotywacja i samodyscyplina
- Czynniki higieny, a motywatory
- Dawniej nie było tak ciężko ….
- Psychologiczne aspekty wypływające na motywację pracownika medycznego
- Pięgnowanie motywacji pracowników zawodów medycznych
- Skuteczne techniki budowania motywacji wewnętrzne
- Flow i dobrostan
- Holistyczna koncepcja człowieka
- Empatia jej rola w odnajdywaniu dobrostanu psychicznego
- ównowaga i balans słowa klucze
- Emocje - sterowalność w działaniu
- Emocje jako reakcja organizmu na okoliczności
- Świadomość emocji i ich wpływ na skutki zachowań
- Techniki automotywacji
- Warsztaty – wzmacnianie osobowości w poszukiwaniu motywacji do pracy w warunkach trudnych i stresogennych
- Coaching – narzędzie wspierające rozwój
MODUŁ 6 Asertywność - postawa pożądana wobec roszczeniowego pacjenta, środowisk antyszczepionkowych, oraz trudnych relacji w środowisku pracy
- Zasady skutecznej komunikacji – wprowadzenie do asertywności
- Autodiagnoza
- Błędy w komunikacji i bariery komunikacyjne
- Model prawidłowej komunikacji – szacunek – empatia - asertywność
- Koncepcja zachowań asertywnych wobec innych
- Prawa wynikające z asertywności
- Typy zachowań
- Samoocena wypływająca z asertywnego traktowania samego siebie.
- Jak zachować asertywność w kontaktach z „trudnymi” pacjentami, rozmówcami, współpracownikami
- umiejętność odmawiania i przyjmowania odmowy
- umiejętność argumentowania
- przyjmowanie ocen negatywnych i pozytywnych,
- reagowanie na formy krytyki i wyrażanie krytyki
- udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej
- Istota i typy konfliktów. Rodzaje konfliktów ze względu na uczestników.
- główne źródła konfliktów: specyfika zachowania pacjenta w sytuacji choroby różnice w oczekiwaniach różnice wartości lub poglądów
- zniekształcenia postrzegania występujące w konflikcie
- dynamika konfliktu - fazy: poprzedzająca, prowokacji, eskalacji, konfrontacji
- style zachowania się przy opanowywaniu konfliktów - właściwe zachowanie w sporze.
- konsekwencje sztywnego stosowania poszczególnych stylów.
- Techniki asertywnych zachowań i obrony przed manipulacją
- Asertywne techniki rozwiązywania konfliktów
- Poszukiwanie rozwiązań - technika partycypacji
- Gesty zgody
- Świadomość konfliktu
MODUŁ 7 Rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy - w zespołach medycznych
- Prewencja konfliktu - zasady prawidłowego budowania relacji w zespołach
- Diagnoza zespołów - w obszarze „współpraca, a rywalizacja”
- Antagonizmy, zespół, a grupy
- Budowanie atmosfery wzajemnej współpracy
- Sposoby i techniki właściwej komunikacji
- Komunikat „ja”, komunikat „ty”
- Informacja zwrotna - asertywny feedback
- Delegowanie zadań
- Konflikt w zespole – jak sobie z nim radzić?
- Właściwe zachowanie w sporze
- Główne metody rozwiązywania konfliktów
- Bariery komunikacyjne, a rozwiązywanie konfliktów.
- Asertywność postawa pożądana
- Skuteczny zespół
- Jak osiągnąć najwyższy poziom współpracy i wspólnotowości
- Rola komunikacji w budowaniu dobrych realcji w zespole medycznym
- Budowanie zaufania i atmosfery współpracy w zespole
- Komunikacja - podstawowe narzędzie budowania zespołu
- Siła słów – jak mówić o tym co ważne dla zespołu, lidera
- Techniki zadawania pytań, słyszę nie tylko słucham
- Konsekwencje nie przestrzegania podstawowych reguł komunikacji
- W zgodzie z sobą i w dobrych stosunkach z innymi
- Komunikat „JA” jako podstawowe narzędzie komunikowania wątpliwości
- Co nas powstrzymuje przed powiedzeniem "nie"
- Jak prezentować asertywne postawy i bronić się przed manipulacją